torsdag 6 mars 2008

En mycket bättre mamma


Den här veckan har vi haft full fart på. Måndag, tisdag och onsdag förmiddagar har vi spenderat på Tomtebo, stadens öppna dagis. Albin stortrivs, och jag också. Att bara sitta hemma mellan fyra väggar med en social, leksugen och nyfiken 16-månaderspojke blir nervpåfrestande för både mig och honom. Jag blir snäsig och irriterad, och tycker att vartannat ord som kommer ur min mun är Nej! Jag tycker att jag inte hinner med något, och störs av disken på köksbänken, tvättkorgen som lever ett eget liv och leksakerna som ligger överallt. På Tomtebo kan jag luta mig tillbaka, dricka en kaffekopp och byta erfarenheter med de andra föräldrarna medan Albin med glädje inspekterar småbilarna, modelleran, leksaksservisen och alla de andra barnen. Jag blir en mycket bättre mamma av att komma ut och lufta mig.

Det är intressant med oss mammor. Vi hittar snabbt en gemensam ton som säkert kommer av att vi alla burit på våra barn i 40 veckor fyllda av oro och förväntan, fött fram det och förlorat oss i kärlek till det lilla knyttet som är så totalt beroende av oss. Man kommer snabbt in på stora livsfrågor med andra mammor, trots att man precis träffats. Jag undrar om det är så pappor emellan också? Delar de med sig av sin ängslan och sin stolthet över föräldraskapet på samma sätt?
På bilden ser ni den lille kocken in action med Tomtebos servis.

Inga kommentarer: