onsdag 10 september 2008

det tar sig!

Dinosauriedatorn och jag har samarbetat förvånansvärt bra, och nu kanske jag äntligen kan börja känna mig nöjd med höststädningen av bloggen snart. Jag har provat och trixat än hit och än dit halva kvällen.

Förmiddagen tillbringade Albin och jag på hvc, där jag då konstaterades ha dubbelsidig örongångsinflammation. Precis som jag trodde. Amoxinkur, örondroppar och sköljning i tre dagar ordinerades, och första sköljningen avklarades på ort och ställe. Sved skönt gjorde det. Vi ska hoppas att jag hör nånting åtminstone imorgon så jag slipper göra bort mig alltför mycket på jobbintervjun!

Javisst ja, fru mju ville ha receptet på lemonyoghurtcpucakesen:

LEMON YOGHURT CUPCAKES MED CREAM CHEESE FROSTING:
1,5 dl vetemjöl
½ tsk bakpulver
1,2 dl socker
0,6 dl smält smör (jag bakar alltid på rypsolja numera, funkar precis lika bra)
1 ägg
0,6 dl naturell yoghurt (jag satte mera igår, uppemot en dl kanske)
1 tsk rivet citronskal (jag satte nog 1,5 tsk cirka gurka)
1,5-2 msk nypressad citronsaft

Vispa ihop ägg, socker och fett. Häll i yoghurten, citronskalet och -saften, rör till slät smet. Blanda de torra ingredienserna och rör ner. Klicka ner i muffinsformar (blir ca. 10 st.) och grädda i 180 grader i 20-25 minuter. Låt svalna.

Till frostingen rör du ihop, eller kör i matberedare om du äger en sån:
100 g Philadelphiaost
25 g rumsvarmt smör
1 msk vaniljsocker
ca. 4 dl florsocker

Bred på frostingen på de avsvalnade cupcakesen, eller om du vill vara fancy (som jag) tar du en spritspåse med stor tyll (top-its eller vad de nu heter säljer jättebra såna, finns på vanliga marketar), skedar i frostingen och spritsar snyggt.

Goda igår, ännu godare idag!

2 kommentarer:

Fru Mju sa...

tack för receptet! det ska definitivt testas nån dag när det är kaffefrämmande på kommande! undrar om det kan bakas glutenfritt utan att smaka potatismjöl (det tycker jag allt glutenfritt gör)?

dubbelsidig örongångsinflammation låter inte direkt festligt, hoppas medicinen biter snabbt!
ses i morgon! :-)

Mirre sa...

Kanske det kunde funka med tapiokamjöl, har du provat med det? Eller maizenamjöl, går det att baka på?