tisdag 29 januari 2008

En liten förklaring

Underrubriken till min blogg hintar ju om att jag ska ge instruktioner om hur man slaktar och tar tillvara en tröja. Tänkte att jag kanske borde förklara mig närmare. Jag är alltså förtjust i att sy. Så länge jag kan komma ihåg har jag varit intresserad av, och också haft en viss fallenhet för, handarbete. Under min uppväxt var jag tyvärr alldeles för slarvig för att verkligen sy på maskin, jag tror jag presterade ett enda maskinsytt plagg som var värt namnet under högstadietiden. Men det plagget genererade i sin tur en tia på betyget. Förtjänt eller ej kan man tvista om. Men alltså. Länge var det stickorna som var mitt huvudinstrument när det kom till handarbete, och de är fortfarande i flitig användning. Men nu har jag tack och lov utvecklat tillräckligt tålamod och nerver för att sätta mig vid symaskinen också, och för det mesta är jag nöjd med det jag åstadkommer.

Ett problem, som kunde sätta käppar i hjulen för min syiver, återstår dock. Tyg är dyrt. Det är dessutom svårt att hitta snygga tyger. Jag syr i huvudsak kläder åt Albin, och eftersom jag är smått allergisk mot "barntygerna" som finns i den lokala tygaffären blir det bara frustrerande att gå där och söka inspiration. Inspirationen hittade jag däremot i boken BabyCool, som i huvudsak handlar om hur man syr nytt av gammalt. Idén slog an såväl på min skaparlust-sträng som på mitt ekosamvete. Varför föra gamla kläder till återvinningsstationen när man kan återvinna dem själv hemma? Det började med ett par mössor av gamla ylletröjor som jag tovade i tvättmaskinen först. Sen blev det ett par hängselbyxor (som visserligen inte är färdiga ännu). Nu senast förvandlades svärmors avlagda bruna sammetsmanchesterskjorta till ett par härliga byxor åt grabben. Och färdiga klippta delar till två tröjor och ett par mjukisbyxor ligger och väntar på att surras ihop. Det är oerhört tillfredsställande att vrida och vända på paltorna, fundera och knåpa, kombinera mönsterdelar på alla möjliga, och ibland omöjliga sätt, för att få tyget att räcka till det nya plagget. Och det bästa av allt, det gräver inga hål i den lätt ansträngda (årets första och största underdrift) vårdpeng-börsen.

Inga kommentarer: