tisdag 12 februari 2008

cookies för själen

För en stund sen tog jag en plåt rykande färska chocolate-chip cookies ur ugnen. Det doftar underbart i hela huset nu. Domhär cookiesen är lite av min specialare, de är lätta att göra och förtrollande goda. Receptet kommer ursprungligen från en finsk kokbok, men med åren har jag ändrat lite här och lite där så de smakar inte alls likadant nu som första gången jag bakade dem. Finns det något mer upplyftande för själen en grå februaritisdag än nybakta cookies? Antagligen, men isåfall vill jag inte veta. Här kommer det ständigt föränderliga receptet på min bad day cure (dagens version):

Chocolate-chip cookies (ca. 20 st.)

50 g rumsvarmt smör
ca. ½ dl strösocker
ca. 3/4 dl muscovadosocker
- rörs ihop

1 tsk vaniljsocker
1 ägg
-rörs ner i socker-smörblandningen

1 ½ dl vetemjöl
½ dl grahamsmjöl
1 tsk bakpulver
-blandas och rörs ner i smeten

-rör ner lagom med hackad mörk choklad. Rulla bollar av smeten och grädda i lite mer än 175 graders ugn, ca. 10-12 minuter.

Enjoy!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej vännen!

Superkul att börjat skriva igen. Super! Jag vet av erfarenhet att du är en höjdare på att baka och dagens (läs förra veckan) recept verkar lika gott.

Hälsa familjen! Kram Sabina

Mirre sa...

Hej! Så roligt att du läser ännu, vi skulle måsta ringas! Höjdare på att baka, njaaa... men inte är det många cookies kvar mera i alla fall :-)

Familjen (och jag) hälsar tillbaka, både till dig och N! Ha det bra! Stora kramar!

Anonym sa...

Råkade komma förbi din blogg och blev nyfiken på dina kakor, de låter goda :) men vad är muscovadosocker?

Martina