fredag 5 september 2008

gapa stort

Igår var det dags för trotstrollet att göra sitt första besök hos tandhygienisten. Vi kämpade oss dit i full storm och jag kände mig alldeles sandblästrad när vi väl var framme. Det första som hände var att receptionisten häpnade över Albins färgkunskaper, han fick nämligen genast syn på en leksaksanka och hojtade "guuuul kaka". Receptionisten, som var jättetrevlig, tyckte att det var tidigt att ha koll på färger i denhär åldern. Stolta modern sträckte på sig lite extra. Medan vi väntade på att få gå in till tandhygienisten byggde Albin pussel i väntrummet. Jaa, pass! sa han om alla bitar, fast de inte alla gånger passade precis så bra...

Lite skrik när vi fick gå in till hygienisten över pusslet som vi lämnade kvar i väntrummet, men då gick den snälla tanten och hämtade det, så han fick pussla medan vi diskuterade våra tandborstningsrutiner, matvanor och nappanvändning. Sen fick Albin välja en tandborste åt sig ur en stor pafflåda. Helst ville han plocka ut alla tandborstar och kasta dem omkring sig, och medan han vrålade argt för att han inte fick göra så så passade hygienisten på att räkna tänderna, åtta uppe och åtta nere. Lite öppet av nappanvändningen konstaterade hon, så vi fick råd att sluta så snart som möjligt. Huga, tänkte jag, skrik och panik kommer det att betyda.

Tandborsten blev tillslut vald, och Albin satt tillochmed en stund i den snälla tantens famn. Nöjda gick vi ut därifrån, och på kvällen fick jag borsta hans tänder ovanligt länge med den nya Nalle Puh-tandborsten.

2 kommentarer:

Fru Mju sa...

jo, på fyraårskontrollen sa de att de inte behöver ha färgkoll förrän vid FEM år!!! jag tyckte det lät helt vilt!

Mirre sa...

Fem! Det låter väldigt sent, tycker jag! Då är Albin onekligen tidigt ute!