torsdag 1 maj 2008

vårstädning

Jag fick för mig att syssla med lite vårstädning. Bara i bloggen dock, jag ville byta utseende på den lite och kanske på så sätt få lite mera inspiration att skriva igen. Det har varit trögt med inspirationen på sistone, nämligen. Men det må vara förståeligt, det underbara vårvädret gör att man gärna gör annat än sitter vid datorn. Lillpojken har riktigt fått smak på dethär med att leka utomhus nu, han blir arg som ett bi när han måste gå in. Helst skulle han väl sitta med en spade i handen dagarna i ända.

Idag skriver vi första maj. Första maj betyder i vårt hushåll vare sig mjöd, munkar, struvor, ballonger eller serpentiner. Det som verkligen är första maj för mig, det är lösglass, säsongens första. Är det ens lite varmt på första maj ska bollaglassäsongen inledas då, och idag visade sig verkligen vädret från sin bästa sida. Således fick vi premiären avklarad, för min del blev det en fläder-limesorbet från Sias kiosk. En ögonblicklig förälskelse, den var fräsch och god. Jag ger den fem glada magar av fem möjliga.

Sonalyckan somnade innan glasskioskerna ens slog upp luckorna och sov länge, så medan han snusade hann jag äntligen göra klart sköldpaddesittpuffen som jag visst skrivit om i något tidigare inlägg. Den blev kanske inget mästerverk, men den är rätt bekväm och Albin verkade tycka om den, som tur. Designen, om man ens täcks kalla den det, är helt och hållet min egen.

Sköldpaddskroppen är sydd i velour, "ränderna" på skalet gjorde jag av muddväv, huvudet, tassarna och svansen är sydda av en gammal gardin, ögonen av andra tygrester. Inuti kroppen finns en innerkudde som jag fyllde med frigolitkulor. Frigolitkulor är inte! roliga att jobba med, men nu är de på plats. X antal fick jag också jaga med dammsugaren.

Och nån serieproduktion av sittpuffssköldpaddor lär det aldrig bli fråga om...

4 kommentarer:

Virrmamman sa...

Vilken häftig sköldpadda du gjort!
Jag tycker nog du bra täcks prata om design...
Jag lider oxo som du av lite idétorka, vad gäller bloggen.
Det har varit för härligt väder för att sitta vid datorn.

Mirre sa...

Åh, tack! Fast nu försvann ju vårvädret, så kanske det blir mera datorsittande igen då...

Starkismor sa...

Snygg skalman! Faktiskt! Måst bara berätta - på tal om styroxkulor - min granne hade då hon var liten en "riktigt" leksaksdammsugare. Med den skulle man suga upp just dessa kulor. Hälla ut - suga opp, Hälla ut - suga opp, Hälla ut - suga opp. Tänk vilken ROLIG lek?!

Mirre sa...

Leksaksdammsugare, låter ju pedagogiskt och bra, eller vänta nu... jag hade en leksakssymaskin då jag var liten, den var ungefär lika rolig, det gick alltså inte att sy på riktigt med tråd med den. Nä, tack vet jag lego, det är leksaker det!!