torsdag 14 augusti 2008

plastningsguiden -årets kanske nördigaste blogginlägg

Här kommer den, den utlovade bokplastningsguiden. Intresseklubben kan vässa pennorna:

1. Börja med att placera boken som ska plastas på plasten, och klipp ut en lagom stor plastbit. Ett par centimeters marginaler för invikning kan räknas som standard.

2. Vik plasten dubbel och klipp ett lagom långt (mät med boken) hack där bokens rygg kommer att vara. En centimeter från vikningen brukar bli bra.
3. Skala av skyddspappret från plasten tills du kommer strax förbi hacken. Vik in hacken.

4. Placera bokens rygg på mittvecket, kolla att de invikta hacken täcker bokens hela rygg.

5. Lägg försiktigt ner boken mot den bara plasten (andra delen av plasten ska fortfarande vara täckt av skyddspappret). Vik pärmen mot dig och använd handflatan för att släta ut bubblor, jobba ut luften till kanterna av boken.
6. Vik upp pärmen. Vik hörnen på plasten in över boken så att det bildas en triangel.

7. Vik in plastens kanter över bokens pärmar. Vänd på boken och upprepa steg 5-7.


Nu har jag plastat 15 böcker och måste köpa mera plast. Det ligger fortfarande ca 30 böcker och väntar på sin tur...

5 kommentarer:

Fru Mju sa...

hahahha
jag älskar också att plasta böcker men har inte gjort det med egna böcker på... 20 år give or take.

nördnörd: jag satt ett par dagar i ett trångt dammigt vindsrum på biblioteket ett par dagar (för xx antal år sen) och bara plastade nyinkomna böcker, ååååh!

Mirre sa...

Jag har inte heller plastat egna böcker sen jag gick i högstadiet, tror jag... jag kunde bra tänka mig att sitta och plasta böcker mot betalning, en tid iallafall, fast dammet skulle jag klara mig utan!

Gianfranco sa...

Underbart! Älskar att läsa böcker men är ack så dålig på att slå in dem. Tog mig i kragen idag och köpte plast på Akademibokhandeln, men så kom det där med hur jag gör det smidigt.

Mycket bra inlägg :)

Hannah sa...

Äntligen! Har sökt runt på google allt för länge i jakt på en vettig guide hur jag ska plasta inmin bok.

Tack!

Kalle sa...

ÅH sådan självhäftande plast! jag köpte sådan där bokplast som man måste tejpa fast idag :)