tisdag 12 augusti 2008

pyssel-OS och läslöss

Fru mju lämnade en kommentar om pyssel-OS och jag var förstås tvungen att ta reda på vad det handlar om:

Reglerna: Vi börjar med ett projekt när OS startar och sedanbloggar man lite då och då bilder eller texter om sitt pyssel och sista dagen av OS så ska vi vara klara.

Det blev lite klurande på det för min del, men sen kom jag fram till ett par projekt: Albins böcker ska plastas. Jag har länge tänkt på det, men det har liksom inte blivit av. Jag har en smått pervers dragning till bokplast bör jag kanske erkänna, jag är väl kanske den enda mamman i världshistorien som på riktigt ser fram emot den dagen mitt barn börjar skolan och kommer hem med böcker som ska plastas. Imorgon lovar jag att publicera en steg för steg manual kring hur just jag plastar böcker. Det blir säkert vääldigt intressant läsning ;-). Ja, och här är högen som ska plastas:


Det andra projektet är att sticka en babyfilt. Under år 2009:s tre första månader kommer det att födas åtminstone fyra bebisar inom släkten och vänkretsen, så i något av de hemmen kan väl en filt komma väl till pass. Det kan hända att jag måste dopa mig för att hinna bli klar med den i tid, men det ska nog gå. Regelbundna rapporter utlovas!

Ännu till det här med böcker. Vi är en familj läslöss, jag är så glad att Albin visar stort intresse för böcker eftersom jag själv alltid älskat att läsa. Så jag tänkte presentera topp tre bland barnböcker, Albins val, mitt val och Jockis val. Tilläggas bör att Albins val grundas på det dagsaktuella läget. Jockis och mina val utgår från de böcker vi själva tycker om att läsa för honom.

Albins val:
Vem är arg av Stina Wirsén. En katt, en nalle, klossar och bråk. Dramatik med hög igenkänningsfaktor.

Labolinas snubbeldag av Inger & Lasse Sandberg. Kunde egentligen ha varit vilket Laban-bok som helst, men just denna är populärast just nu.

Lek med Molly av Lucy Cousins. Spännande flikar att kika bakom, Mollys kompisar Konny Krokodil och Emil Ekorre gillas skarpt.

Jockis val:
Den silvriga barnkammarboken. Fullpackad med barnsånger, perfekt för hemmajam på gitarr.

Titta och peka -ute och inne. Främst på grund av Björn Bergenholtz bidrag i den.

Jockis och Mirres val:
Leo badar av Linne Bie. Denhär boken har vi båda ett speciellt band till eftersom vi köpte den redan innan Albin var född, men också för att det faktiskt var den första bok han verkligen tyckte om att bläddra i och läsa, och han tycker fortfarande om den.

Mirres val:
Bu och Bä får besök av Lena och Olof Landström. Jag gillar verkligen illustrationerna, Bu och Bä är fantastiskt härliga karaktärer, och storyn är enkel men fin.

Var är liten skär och alla små brokiga? av Carin och Stina Wirsén. Igen, fantastiska illustrationer och mysiga små rim som övar prespositioner.

Sådär, se det sedan som boktips eller hursom. Favoriterna ändras såklart med tiden, om ett halvår kanske listan ser helt annorlunda ut.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Så kul! Och här en en till som älskar bokplast ;)

Mirre sa...

Fantastiskt, jag är alltså inte ensam! Kankse borde starta en underground-rörelse för bokplastälskare...

Fru Mju sa...

jag erkänner också!

Mirre sa...

Yay, flera anhängare!